Benieuwd naar de ervaringen van een Junior triagist bij het MCC in Groningen? Floris is aan het woord over zijn interessante werk bij het Medisch contact centrum in Groningen!
“Na een lange werkdag bereik ik bijna de voordeur van mijn huis. Ik merk dat ik een brede glimlach op mijn gezicht krijg als ik nog één keer denk aan de afsluitende woorden van een patiënt: ‘’Shukran, Shukran Floris’’. Daarmee sluit ik met een voldaan gevoel de werkdag af en geef ik de verhalen en nieuwe medische kennis van deze dag een plekje.
Die Floris, dat ben ik! Net klaar met een lange maar leerzame dag bij het Medisch Contact Centrum (MCC) in Groningen, waar ik werkzaam ben als Triagist voor de GezondheidsZorg Asielzoekers (GZA). Asielzoekers vanuit heel Nederland bellen voor al hun medisch inhoudelijke vragen de Praktijklijn, waarna wij, als triagisten, de urgentie van de situatie en de hulpvraag bepalen. Deze situaties kunnen variëren van een gestoten teen met geruststelling en eventueel pijnstillingsadvies tot een hartaanval waar ik een ambulance naar toe moet sturen.
Na mijn bachelor Geneeskunde ben ik Filosofie gaan studeren en gaan reizen door Afrika. Hierdoor nam ik wat afstand van geneeskunde. Gelukkig gaf WaarneemAssistent me de kans om mijn medische kennis op peil te houden, terwijl ik mezelf op andere gebieden verder kon ontwikkelen. Echter bleek de uitdaging bij GZA mij veel meer te leren dan enkel het op peil houden van medische kennis. Het enthousiaste team, de meedenkende regieartsen, de goede werksfeer en de uitdagende casussen hebben me goed op weg geholpen met het vinden van een antwoord op de vraag wat voor arts ik wil gaan worden later. Inmiddels ben ik gestart met mijn co-schappen in het UMCG en helpt de bulk van ervaring me enorm in gesprekken en klinisch redeneren.
Maar, als iemand me vraagt waar ik het meeste van heb geleerd, is dat toch de patiënt. Bij GZA is geen patiënt hetzelfde en heb ik veel geleerd over andere culturen. Door patiënten breder in hun context te zien krijg je een veel beter beeld van de problematiek en stel je samen een beter beleid op. Dus naast de mogelijkheden die ik heb gekregen van WaarneemAssistent wil ik ook graag de patiënt bedanken voor mijn ontwikkeling als arts in spe. Shukran!! (Bedankt in het Arabisch)”